Werkplezier betekent dat je met plezier en uit jezelf doet wat er gedaan moet worden en dat je energie haalt uit die werkzaamheden. Kortom: je vindt het leuk wat je doet. Toch is dit niet altijd zo vanzelfsprekend.
Graag delen wij onze 5 tips voor het vergroten van jouw werkplezier.
Besteed jouw energie aan zaken waar je invloed op hebt
Je kunt anderen niet veranderen. Je hebt alleen invloed op jezelf en hoe jij op situaties reageert. Steek dan ook niet teveel tijd in zaken waar je geen invloed op hebt.
Verzamel de juiste mensen om je heen
Je hebt mensen waar je veel energie van krijgt en mensen waar je totaal geen energie van krijgt. Het is niet altijd mogelijk om energievreters te vermijden, maar zorg ervoor dat je mensen om je heen hebt waar je positieve energie van krijgt.
Vier successen
We zijn vaak gericht op dat wat er niet goed gaat. Het is juist goed om stil te staan bij de zaken die wel goed gaan en vier deze successen.
Zorg voor goede balans tussen privé en werk
Vooral als je thuiswerkt lopen privé en werk snel door elkaar heen. Dat is deels ook een voordeel van thuiswerken. Toch even de wasmachine aanzetten of tussendoor de was ophangen. Even in de avond je laptop opstarten om nog even wat mailtjes weg te werken. Toch is het verstandig om een grens te stellen tussen privé en werk. Sluit je laptop af en leg deze weg zodat je weet dat het werk klaar is.
Rust, regelmaat en reinheid
Als jouw werkplek is opgeruimd zorgt dat voor meer werkplezier. Dat geldt ook voor jouw mentale werkplek. Rust en regelmaat in de vorm van pauzes en gewoontes zorgen ervoor dat jij meer rust in je hoofd krijgt voor die uitdagende taken.
Vind je het nu juist lastig om die balans tussen privé en werk te bewaken of let je juist op de zaken die niet goed gaan? Of vind je het erg lastig hoe jouw collega zich gedraagt en weet je niet hoe je hiermee om moet gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.