't Salland Advies

Feedback geven

Feedback geven kan lastig zijn. Veel mensen geven aan dat ze alleen feedback geven als het echt nodig is. Als we het hebben over het ontvangen van feedback, hoor je vaak: “Het ligt eraan hoe het gebracht wordt.” Dit maakt duidelijk dat het niet alleen om de inhoud gaat, maar vooral om de manier waarop het wordt overgebracht. Toch is feedback geven erg belangrijk voor een goede samenwerking, vooral binnen teams. Het heeft een grote, positieve invloed op de manier waarop je samenwerkt en hoe je met elkaar omgaat. 

Feedback geven

Wat is feedback?

Feedback is informatie over iemands gedrag, prestaties of acties, bedoeld om de ander te helpen zich te ontwikkelen. Dit kan zowel positief zijn (een compliment) als opbouwend, met een suggestie voor verbetering. Het verschil met kritiek is belangrijk: kritiek kan vaak negatief overkomen, terwijl feedback juist een kans biedt om te groeien. 

Waarom is feedback belangrijk?

Feedback helpt je om te groeien. Het geeft je inzicht in je sterke punten en de punten die verbetering nodig hebben. Dit stelt je in staat om gericht aan jezelf te werken en je prestaties te verbeteren. Daarnaast bevordert feedback open communicatie en interactie en zorgt het voor transparantie. Als je feedback geeft en ontvangt, leer je elkaar beter kennen en voorkom je misverstanden. Dit draagt bij aan een gezonde werksfeer en voorkomt conflicten. 

Hoe breng je feedback over?

Wil je feedback goed overbrengen? Denk dan na over de manier waarop je het doet. Er zijn een aantal basisregels die je kunt volgen: 

  • Breng je feedback rustig en met een open houding over. 
  • Geef feedback in een privégesprek, niet in het bijzijn van anderen. 
  • Zorg dat je feedback actueel is, gericht op recente gebeurtenissen. 
  • Wissel positieve en verbeterpunten af. Complimenten zijn net zo belangrijk! 
  • Gebruik de ‘ik’ boodschap. Zeg bijvoorbeeld “Ik merk dat…” in plaats van “Jij doet…”. 
  • Wees eerlijk, maar respectvol. Blijf bij je eigen ervaring, zonder anderen erbij te betrekken. 
  • Sta open voor de reactie van de ander en luister actief. 

Verbeter je feedbackvaardigheden

Feedback geven en ontvangen kun je leren. Heb je moeite met feedback geven of ontvangen? Bij t Salland Coaching bieden we persoonlijke coaching en teamcoaching aan om je feedbackvaardigheden te verbeteren. Dit helpt je niet alleen in de persoonlijke communicatie, maar ook in de communicatie en interactie binnen je team of organisatie. Wil je je feedbackvaardigheden verder ontwikkelen en versterken? Dan is een training gesprekstechnieken of coaching een goede keuze voor jou. Samen oefenen we met praktische situaties, zodat je feedback zelfverzekerder en effectiever kunt geven. 

Veelgestelde Vragen

Feedback helpt je om te groeien, zowel persoonlijk als professioneel. Het zorgt voor open communicatie, voorkomt misverstanden en versterkt de samenwerking binnen teams. 

Gebruik de ‘ikboodschap, geef actuele feedback, en geef zowel positieve als opbouwende opmerkingen. Zorg ervoor dat je feedback rustig en in privégesprekken geeft. 

Bij ’t Salland Coaching bieden we coaching en training aan om je feedbackvaardigheden te verbeteren. We helpen je zelfverzekerder te worden in het geven en ontvangen van feedback. 

Martine en Tamara, aangenaam
“Wij helpen graag om bedrijven en mensen weer te laten stralen”

Wat beweegt jou? Hoe kan je verder komen? En hoe kun je daarmee ook je bedrijf verder helpen? Dat zijn vraagstukken die ons boeien. Vanuit je eigen kracht werken vormt een belangrijk onderdeel binnen onze dienstverlening en binnen het bedrijf. Met onze diversiteit aan kwaliteiten, kennis en interesses kunnen we gericht hulp bieden en aanvullend zijn aan elkaar. We vertellen je hier graag meer over.

Wat zeggen klanten over ons

We zijn trots op onze certificaten!