't Salland Advies

Zelfbeeld verbeteren door feedback

Aangesproken worden op je gedrag, de één vind het gemakkelijker dan een ander.

De één schiet meteen in de verdediging en een ander trekt zich terug. Als je al onzeker bent of een laag zelfbeeld hebt, dan kan het ontvangen van feedback ook extra lastig zijn. Je wordt wellicht bevestigd in hetgeen dat je al lastig vond waardoor je de indruk krijgt dat je het niet kan of niet goed doet. Dit houd je lage zelfbeeld in stand, gezien je de feedback als waarheid aanneemt en niet het zelfvertrouwen hebt om hierop te reageren.

De manier waarop een ander feedback geeft, is belangrijk om het beter te kunnen ontvangen. Hoe je feedback kan geven, kun je hier teruglezen, maar net zo belangrijk is hoe je het goed kan ontvangen.

Feedback ontvangen, zowel positieve als opbouwend is belangrijk zodat je je persoonlijk kunt ontwikkelen.

Dingen die je doet/zegt waarvan je jezelf mogelijk niet bewust bent, kunnen hierdoor zichtbaar worden. Je kan hier dan rekening mee houden wat het contact en de samenwerking met anderen weer verbetert. Ontvangen betekent niet dat je ‘ja’ moet knikken en het er altijd mee eens moet zijn! Als het niet helemaal duidelijk is of je bent het er niet mee eens, kun je hier gerust over in gesprek gaan. Wellicht was het iets anders bedoelt dan dat het in eerste instantie op jou overkwam.

Ook is het goed om na te denken of je je herkent in de feedback. Herken ik dit uit eerdere situaties en klopt dit met mijn eigen zelfbeeld? Onderstaand een aantal basisregels voor het ontvangen van feedback.

Basisregels voor het ontvangen van feedback

Door de volgende basisregels toe te passen, wordt het gemakkelijker om feedback te ontvangen.

  • Zie feedback niet als een aanval op jou als persoon maar op jouw gedrag in specifieke situaties. Schiet niet meteen in de verdediging.
  • Vraag door wat de ander precies bedoelt. Maak daarbij gebruik van open vragen.
  • Toon waardering voor de feedback. Voor velen is feedback geven niet makkelijk en voor jou is het een mogelijkheid iets te leren of iets te verbeteren. Door waardering uit te spreken voor de ontvangen feedback toon je respect en kan de relatie alleen maar verbeteren.
  • Beoordeel en evalueer de feedback. Is het terecht of niet? Heb je dit commentaar eerder gehad?
  • Doe iets of niets met de feedback. Jij bepaalt zelf of je met de feedback wat doet.

Feedback vragen

Je kunt wachten tot je feedback krijgt van anderen maar je kunt hier ook bewust om vragen om meer zelfkennis op te doen en een realistischer zelfbeeld te vormen. Je kunt hier zowel mondeling als schriftelijk om vragen waarbij je de volgende aandachtspunten mee kan nemen:

  • Besef en onderken dat je niet alles kan en hoeft te weten en je nooit te oud bent om te leren. Je durft dan makkelijker om feedback te vragen.
  • Bepaal van wie je feedback wilt krijgen.
  • Kies een geschikt moment om je vraag te stellen (wanneer het rustig is).
  • Stel open en concrete vragen (wat, hoe, wie, waarom) over je functioneren zodat je ook open antwoorden krijgt. Bijvoorbeeld: “Wat vond jij van de manier waarop ik de presentatie heb gegeven?”
  • Sta open voor feedback en gebruik daarbij de basisregels voor het ontvangen van feedback.

Ga terug naar actueel