De één schiet meteen in de verdediging en een ander trekt zich terug. Als je al onzeker bent of een laag zelfbeeld hebt, dan kan het ontvangen van feedback ook extra lastig zijn. Je wordt wellicht bevestigd in hetgeen dat je al lastig vond waardoor je de indruk krijgt dat je het niet kan of niet goed doet. Dit houd je lage zelfbeeld in stand, gezien je de feedback als waarheid aanneemt en niet het zelfvertrouwen hebt om hierop te reageren.
De manier waarop een ander feedback geeft, is belangrijk om het beter te kunnen ontvangen. Hoe je feedback kan geven, kun je hier teruglezen, maar net zo belangrijk is hoe je het goed kan ontvangen.
Dingen die je doet/zegt waarvan je jezelf mogelijk niet bewust bent, kunnen hierdoor zichtbaar worden. Je kan hier dan rekening mee houden wat het contact en de samenwerking met anderen weer verbetert. Ontvangen betekent niet dat je ‘ja’ moet knikken en het er altijd mee eens moet zijn! Als het niet helemaal duidelijk is of je bent het er niet mee eens, kun je hier gerust over in gesprek gaan. Wellicht was het iets anders bedoelt dan dat het in eerste instantie op jou overkwam.
Ook is het goed om na te denken of je je herkent in de feedback. Herken ik dit uit eerdere situaties en klopt dit met mijn eigen zelfbeeld? Onderstaand een aantal basisregels voor het ontvangen van feedback.
Door de volgende basisregels toe te passen, wordt het gemakkelijker om feedback te ontvangen.
Je kunt wachten tot je feedback krijgt van anderen maar je kunt hier ook bewust om vragen om meer zelfkennis op te doen en een realistischer zelfbeeld te vormen. Je kunt hier zowel mondeling als schriftelijk om vragen waarbij je de volgende aandachtspunten mee kan nemen: