't Salland Advies

Gesprekstechnieken

De hele dag door maak je gebruik van communicatie. Dit zowel verbaal als non-verbaal. Het is iets wat je vanzelfsprekend doet maar echt goed communiceren is niet altijd even makkelijk. Verschillende situaties die je tegenkomt zullen ook weer vragen om andere gespreksvaardigheden. Hoe kun je bijvoorbeeld het beste feedback geven, je grenzen aangeven of een slecht nieuws gesprek voeren? Het verbeteren van je communicatieve vaardigheden zijn helpend in deze situaties en bevorderen een fijne samenwerking met collega’s en klanten.

Gesprekstechnieken

Er zijn ontzettend veel gesprekstechnieken. Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt, kun je bepaalde gesprekstechnieken inzetten. Het is dan wel prettig om te weten ‘hoe’ je dit in kan zetten. Neem bijvoorbeeld een situatie waarbij je je ergert aan het gedrag van een ander. Sommigen zullen niks durven zeggen omdat ze bang zijn voor de reactie van de ander. Een ander zou zich wellicht direct uitspreken en mogelijk zeggen: “Jij bent altijd bezig met je telefoon waardoor je nooit eens luistert tijdens de vergadering”. Maar hoe zou dit bij de ander overkomen? Grote kans dat je te maken krijgt met veel weerstand omdat iemand zich aangevallen voelt. Hoe breng je de boodschap dan wel over? Met een aantal basisregels, een feedback methode zoals bijvoorbeeld het 4G model en door te oefenen, kun je deze gesprekstechniek leren en je communicatie verbeteren.

In bovenstaande situatie hebben we het alleen nog maar gehad over het overbrengen van feedback. Er zijn daarnaast vele andere situaties en technieken die nodig zijn voor goede communicatie. Denk hierbij ook aan het actief luisteren naar elkaar, vragen stellen aan anderen, omgaan met weerstand of de regie nemen in een gesprek. Je non-verbale communicatie zoals houding en gezichtsuitdrukking spelen ook een belangrijke rol in hoe je boodschap overkomt op een ander. Wij van ’t Salland kunnen middels persoonlijke coaching, teamcoaching of bedrijfstrainingen aan de slag om je diverse gesprekstechnieken te leren. Wij spelen in op de vraag en behoefte die er is en nemen zowel de verbale al non-verbale communicatie mee. De theorie wordt hierbij gekoppeld aan werkvormen en praktijksituaties om het leereffect te versterken en de techniek eigen te maken.

 

Martine en Tamara, aangenaam
“Wij helpen graag om bedrijven en mensen weer te laten stralen”

Wat beweegt jou? Hoe kan je verder komen? En hoe kun je daarmee ook je bedrijf verder helpen? Dat zijn vraagstukken die ons boeien. Vanuit je eigen kracht werken vormt een belangrijk onderdeel binnen onze dienstverlening en binnen het bedrijf. Met onze diversiteit aan kwaliteiten, kennis en interesses kunnen we gericht hulp bieden en aanvullend zijn aan elkaar. We vertellen je hier graag meer over.

Wat zeggen klanten over ons

We zijn trots op onze certificaten!