't Salland Advies

Hoe geef jij feedback?

Hoe geef jij feedback?

Als we het tijdens coaching en trainingen hebben over het wel of niet goed kunnen ontvangen van feedback, wordt er vaak aangegeven: ‘het ligt er aan hoe het wordt gebracht’. Hebben we het vervolgens over het geven van feedback, dan is een veel gehoorde reactie: ‘ik doe het alleen als het echt nodig is’. Het kan dus best lastig zijn. Echter heeft het wel een grote en positieve invloed op de samenwerking binnen teams, mits dit op de juiste manier wordt gedaan.

Hoe geef jij feedback?

Wat is feedback nu precies?

Feedback is informatie die wordt gegeven over iemands acties, gedrag, prestaties of resultaten, met als doel de ander te helpen om te groeien en ontwikkelen. Dit kan positief zijn in de vorm van een compliment, of opbouwend waarbij het bericht respectvol en met een suggestie voor verbetering wordt gegeven. Daarin verschilt het wezenlijk van kritiek!

Waarom is het belangrijk?

Feedback geven en ontvangen is helpend om de ander en jezelf te laten groeien en ontwikkelen. Het helpt je bij het ontwikkelen van een realistischer zelfbeeld en je wordt je bewust van je sterke punten en punten ter verbetering. Je kan hier gericht mee aan de slag en je gedrag of prestaties verbeteren. Ook zorgt feedback voor open communicatie en transparantie. Je leert elkaar beter kennen, weet wat je aan elkaar hebt en problemen en verwachtingen worden uitgesproken zodat er geen misverstanden ontstaan. Dit helpt om conflicten te voorkomen en voor een effectieve samenwerking.

Hoe breng jij de boodschap over?

Om te zorgen dat feedback goed overkomt zijn er een aantal basisregels die je toe kan passen:

  • Denk na over je feedback en zorg dat je het op een rustige toon en met een rustige houding overbrengt.
  • Spreek iemand niet aan in vol gezelschap. Wacht op een rustig moment of neem iemand even apart.
  • Geef actuele feedback op gebeurtenissen die recent zijn en nog vers in het geheugen zit.
  • Wissel corrigerende en complimenteuze feedback met elkaar af. Met name complimenten schieten er vaak bij in wat juist erg motiverend werkt.
  • Breng de feedback vanuit jezelf middels de ‘ik’ boodschap. Als je begint met ‘jij bent of jij doet…’ kan dit beschuldigend en aanvallend overkomen waardoor je een conflict kan krijgen.
  • Blijf bij jezelf en je eigen ervaring. Betrek geen andere personen omdat je niet weet hoe zij dingen hebben ervaren.
  • Sta open voor de reactie van de ander en luister ook actief naar wat diegene te zeggen heeft.

Is feedback geven niet het probleem maar vind jet het ontvangen ervan lastig? Bekijk dan ook deze tips. Mochten deze tips nog niet genoeg handvaten geven en is er behoefte aan meer oefening voor jezelf of team? Dan is (team)coaching of een training gesprekstechnieken wellicht iets voor jou.

Martine en Tamara, aangenaam
“Wij helpen graag om bedrijven en mensen weer te laten stralen”

Wat beweegt jou? Hoe kan je verder komen? En hoe kun je daarmee ook je bedrijf verder helpen? Dat zijn vraagstukken die ons boeien. Vanuit je eigen kracht werken vormt een belangrijk onderdeel binnen onze dienstverlening en binnen het bedrijf. Met onze diversiteit aan kwaliteiten, kennis en interesses kunnen we gericht hulp bieden en aanvullend zijn aan elkaar. We vertellen je hier graag meer over.

Wat zeggen klanten over ons

We zijn trots op onze certificaten!